Let's go LED

February 19, 2017  •  1 Comment

Mijn eeuwige queeste: experimenteren! In de studio vertaalt zich dit al snel in meer en meer technieken proberen om te kijken wat het effect is, om deze vervolgens in mijn repetoire te stoppen. Dit keer kijk ik naar LED disco lampen.

 

Ik werk veel met gekleurd licht, en discolampen zijn nou eens bij uitstek geschikt om dit te maken. Je ziet ze echter nooit terug in fotostudios, dus tijd om daar verandering in te brengen en te kijken of dat kan. Als experiment heb ik een viertal Ayra ComPar 30 LED discolampen geregeld. Dit zijn LED lampen met 4 individuele kanalen voor rood, groen, blauw en wit. Ze komen met een afstandsbediening maar zijn ook te besturen met een DMX controller.

Na een setup gebouwd te hebben met een DMX controller waarbij ik alle lampen individueel naar alle kleuren kon schuiven kon ik beginnen. Dus: experimenteer-tijd! Samen met Ingrid, Annicke en Amber ben ik een aantal test shoots gaan doen om te kijken wat haalbaar is en wat niet. De resultaten en mijn bevindingen lees je hieronder.

 

IngridBelicht met uitsluitend LED lampen. Blauw van links, en een mix van rood rechts.

 

Mijn ontdekkingen

  • Als eerste: dit werkt prima samen met rook! Niet zo vreemd ook, alle podia doen die combo al jaren.
  • Kleuren! Ik ben zelf best een fan van oversaturated warm kleurgebruik, dus voor mij is dit erg leuk. In fotoshop valt er gelukkig nog aardig wat te doen door de kleuren dan te verzachten. Zie ook de voorbeelden beneden.
  • Over kleuren gesproken: dit was pas super snel kleuren wisselen! Geen gedoe met nieuwe filters plakken, tape zoeken en daarna bedenken waar je je camera ook alweer had neergelegd.. maar gewoon even een schuifje verzetten en je gaat van een kille blauw/groene ruimte naar een warme paarse/rode ruimte. Of welke andere combinatie je dan ook maar wilt. Ideaal!
  • Discolampen geven de mogelijkheid tot vermengen met andere zwakke continu lichtbronnen. Denk kaarsjes, LEDjes, lampen in ouderwetse armaturen.. alles wat bij "normaal" flitslicht volledig weggevaagd zou worden. Dat geeft leuke mogelijkheden!
  • Het is continu licht, dus je ziet gelijk wat je doet, en hoe je rook zich vermengt met de kleuren.
  • En last but not least; voor selfie-schietende modellen is dit ideaal, want de belichting in de studio is voor een keer eens exact gelijk aan wat ik op mijn camera krijg. ;)

AnnickeOok met rook werken de LED lampen prima samen. Belichting ook weer uitsluitend daarmee gedaan. Het zachtere licht is verkregen door de blauwe lamp achter een parapluu te plaatsen.

De nadelen

Nadelen zijn er zeker. Dit is schieten met zwak, continu licht. Dat is al lastig met normale lampen, maar zeker LED (disco)lampen leveren relatief weinig licht. Dat wordt nog minder als je ze gaat verstoppen in softboxen of achter een paraplu. Om dit licht nog te vangen met je camera praat je al snel over naar hoge ISOs en lastige sluitertijden. ISO 1600 is niet ongewoon, en een sluitertijd van 1/60e of langer ook niet. Een goed lichtsterke lens helpt overigens wel! Dat betekent dan wel dat je scherpte-diepte ook minimaal is en dat moet net je stijl willen zijn.

Daarnaast is het licht zeker niet perfect. De ComPar's zijn erg gericht - leuk als je een spot zoekt maar niet als je een egale bron nodig hebt. Dat is natuurlijk te verhelpen met modifiers, of door een andere lamp te regelen. Qua kleur en tonaliteit zijn ze vrij verzadigd, en krijg je er zeker niet het zachte perfecte licht uit wat je met flitslicht kan krijgen. Als laatste is het weer een investering als je dit goed wil doen: je hebt niet alleen de LED lampen nodig, maar ook DMX kabels, een DMX controller, en de kennis om met deze combinatie te goed te kunnen werken.

AnnickeDit soort tinten lukken niet direct met LED verlichting. Bij deze foto heb ik achteraf de verzadiging flink omlaag gehaald.

AnnickeBelicht met blauw licht (links) en rood licht (rechts), en daarna flink aangepast in Capture One.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Combineren van LEDs en flitslicht kan overigens ook, mits je je lampen een beetje zacht kan zetten. Onderstaande foto met Amber is een combinatie van een kubus, een rol plasticfolie, een paar LED lampen in de kubus die flink fel een witrode gloed projecteren, een rookmachine, ook in de kubus, een Amber die door de kubus heen breekt en 2 striplights aan weerszijden op minimaal vermogen met rode gels er voor.

AmberEen combinatie van flitslicht en LED lampen. De LED lampen zitten in de kubus.

All in all een leuke nieuwe extra om meer mee te experimenteren! Ik ga hier zeker vaker mee aan de slag! Meer foto's zien? Bekijk dan de gallerij Let's go LED!

 


Comments

1.Frank de Jong(non-registered)
WOW!
Zeer interessant om dit te lezen.
Je hebt er een goede uitleg bij gegeven.

Ik ga je zeker hiermee (nog) meer volgen.

Ga zo door!
No comments posted.
Loading...
Over Ork

Ork de RooijOrk de Rooij

Ork is een fotograaf uit Utrecht. Hij vond zijn passie in fotografie van mensen, zowel tijdens evenementen of juist in de studio. Ork staat bekend om zijn gedreven aanpak, waarbij hij open staat voor innovatieve ideeën die zowel het model als de fotograaf verder brengen in het maken van de perfecte foto.

Archive
January February March April May June July August September (1) October November December
January February March April (2) May June July August September October November (1) December (1)
January February March (1) April (1) May June (1) July August September October November December (1)
January February (1) March (1) April May June July August September (1) October November December
January February March April May June July August September October November December
January February (1) March (1) April (1) May June July August September October November December
Subscribe
RSS