Review: Tamron 24-70mm F2.8 voor Nikon

January 01, 2013  •  Leave a Comment

Het afgelopen jaar was voor mij bijzonder. Niet alleen omdat ik een half jaar out of the running was vanwege kleine in het gras zittende beestjes, maar ook omdat ik heb ontdekt dat foto's maken dusdanig leuk is dat anderen hier wat voor over hebben. Dus tijd om daar wat mee te doen! Vlak voor het einde van het jaar toch nog even wat extra gear binnengehaald die al ernstig lang op 't wensenlijstje staat. Specifiek ga ik het hebben over het volgende lensje:

 

Gekocht bij Camera Warehouse in Amsterdam voor 999,-

Laserlicht is lastig te vangen Lasers, 18 december In heb al tijden een 24-70 f/2.8 op m'n verlanglijstje staan. Waarom? Het was de missing link: ik had nog niets op F/2.8 in dit zoombereik behalve m'n 50mm prime, en dat is voor sommige shoots best lastig!

In eerste instantie had ik hiervoor de Nikon versie in m'n hoofd, maar  na research vooraf besloot ik voor de Tamron te gaan. Waarom? Deze heeft wel interne stabilisatie -- VR in Nikonspeak, of IS in Canonspeak -- en dat is toch wel erg fijn bij hectische weinig-licht situaties zoals een huwelijk of een larp. Daarnaast is deze lens ook nog eens 500 euro goedkoper. Grootste nadeel: volgens reviews meer vignettering op 24mm bij F/2.8 en de Bokeh zou iets minder zacht zijn. Beide punten waren voor mij niet echt van levensbelang.

Dus, gekocht, en mee spelen! Tijdens een eerste test die avond vond ik 'm echter erg lastig focussen. Op dat moment gokte ik echter dat dit iets te maken had met het lastige licht van de shoot van die avond. Lasers, zie de foto hiernaast, kunnen notoir lastig zijn om op te focussen, zeker omdat de constante beam die je vanuit de rechter bovenhoek ziet komen in werkelijkheid een snel bewegende straal is. Een mens ziet dat niet, de autofocus van een camera wel. Gevolg: de (ultrastille) focusmotor bleef maar zoeken, en vaak kwam de camera uiteindelijk met de mededeling dat "dit" toch echt wel scherp was, ondanks dat mijn ogen het tegenovergestelde bleven zeggen. Oef, dat is niet goed, lastig!

Later die week bleek dat dit exemplaar toch helaas echt defect was. Jammer! Camera Warehouse gebeld, situatie uitgelegd, ze leefden met me mee en gingen met spoed een extra lens op voorraad halen voor me, en ik kon gelijk de volgende werkdag langskomen om de lens om te ruilen. Dit verliep verder vlot, en ik heb samen met de verkopers de nieuwe lens gelijk even uitvoerig getest in de winkel. Alles opgelost en prima service!

 

Poging 2

Samenvattend: whoei! Nu weet ik dus weer waarom ik deze lens had gekocht! Zeer snelle en stille autofocus. En zeker lekker lichtsterk! Daarbovenop doet de stabilisatie z'n werk echt goed, ook met lastig licht. De lens voelt stevig en solide aan, al is ie ook alles behalve  licht qua gewicht. Ik vermoed dat dit lensje naast een prima locatielens ook een grote favoriet gaat worden voor toekomstig studio werk!

Hieronder een aantal plaatjes geschoten in de afgelopen week. Exacte metingen van wat voor soort bokeh gemaakt wordt, hoe de scherpte afvalt bij de randen en/of wat voor vignettering er zou zijn bij foto's van papiertjes met moire patronen er op laat ik graag aan andere reviews over, dus bij deze gewoon wat foto's waar ik blij van werd tijdens het gebruik van deze lens!

Scherptediepte en macros zijn leuk

Closeup van een hoop knopjes. Geschoten @ 70mm, 1/30e seconde, F/2.8, ISO 3200 met een D700. Ik vind de manier waarop deze lens vervaagt bij alles wat niet in focus zit zeker niet storend.

 

Oud en nieuw 2012 met de Tamron 24-70mm f/2.8Vuurwerk 31 december 2012

Oud en nieuw 2012 - geschoten zonder statief @ 24mm, 1/8e seconde, F/4.5, ISO 1250 met een D700. De hoeveelheid foto's die toen zonder statief gewoon goed gingen liet voor mij zien dat de stabilisatie z'n werk goed deed. Ook focussen met dit soort licht verliep zonder problemen.

 

Oud en nieuw 2012 in UtrechtVuurwerk 31 december 2012

Oud en nieuw 2012, wederom zonder statief. Geschoten @ 30mm, 1/2e seconde, F/6.3, ISO 1250 met een D700. Het motterde best aardig, dus de ronde cirkels zijn in dit geval veroorzaakt door regendruppels op het filter. Het is geen wereldfoto, maar ik ik vind het wel lekker sfeer geven. Het stalen frame van de gigaschommel in de Vleuterweide is haarscherp en onbewogen, en da's toch best netjes voor een foto van een halve seconde uit de losse pols.

 

Emphebion Winterlive 2012Emphebion Winterlive 2012

Tijdens de Emphebion Winterlive 2012. Juist bij LARPs is het schieten met een flitser zowat uit den boze, dus deze scene was geschoten met alleen het licht van de lantaarn @ 24mm, 1/20e seconde, F/2.8, ISO 2500 met een D700. De ruimte was erg smal en klein, maar met 24mm kon ik nog mooi onopvallend in een hoekje staan om toch leuke plaatjes te kunnen schieten.


Comments

No comments posted.
Loading...
Over Ork

Ork de RooijOrk de Rooij

Ork is een fotograaf uit Utrecht. Hij vond zijn passie in fotografie van mensen, zowel tijdens evenementen of juist in de studio. Ork staat bekend om zijn gedreven aanpak, waarbij hij open staat voor innovatieve ideeën die zowel het model als de fotograaf verder brengen in het maken van de perfecte foto.

Archive
January February March April May June July August September (1) October November December
January February March April (2) May June July August September October November (1) December (1)
January February March (1) April (1) May June (1) July August September October November December (1)
January February (1) March (1) April May June July August September (1) October November December
January February March April May June July August September October November December
January February (1) March (1) April (1) May June July August September October November December
Subscribe
RSS