Unity, een terugblik vanuit fotografisch en technisch perspectief

February 28, 2012  •  7 Comments

Unity begon voor mij in de zomer van 2009. Inmiddels zijn we 4 jaar verder... en ja, ik denk dat ik er wel iets van geleerd heb! Op fotografisch gebied, SL gebied (in 2009 wist ik nog niet wat LARP was, laat staan het organizeren ervan), als op technisch gebied. Want tsja, een scifi larp, hoe doe je zoiets?

In deze post wat weerspiegelingen gelardeerd met wat plaatjes als referentiemateriaal!

Over fotografie

Het begin van Unity markeerde ook het begin van mijn herontdekking van fotografie. Ik had toen wel vaak genoeg kiekjes gemaakt, maar echte actiefotografie, laat staan modelfotografie.. nee. Sterker nog: naar iemand toestappen om te vragen of ik er foto's van zou mogen maken zou niet eens in mij opgekomen zijn om te doen en/of durven.

Dat is niet het onderwerp van deze blog echter. Even wat weerspiegelingen dus! Hoe was ik toen? Ik was toen absoluut een n00b op fotografiegebied. Over 3 jaar vind ik mezelf zoals ik nu schiet ook een n00b. Dat zal altijd wel blijven. Toch zijn er visuele verschillen, let's check some:

Unit 487 groepsfoto's. Geschoten tijdens Unity B1, Unity 1 (beiden 2009), Unity 2 (2010) en Unity 6 (2012)

Even kijken naar de verschillen:

  • The obvious: een groep die er vanaf het begin bij was, en keer op keer sterker stond in wie ze waren, hoe ze dat uitspeelden, en bovenal ook: hoe hun outfits keer op keer nog gedetailleerder werden tot wat ze nu zijn.
  • In 2009 en 2010 dacht ik dat vignettering-op-elke-foto een goed plan was. Juck!
  • Camera perspectief: gras-bomen horizon zo door het midden van 't plaatje. Boring! Pas in 2012 goed.
  • Scherpte-diepte: 2009: teh-awful. Aan de andere kant: toen had ik de lens nog niet die dat beter kon.
  • Gebruik van kleuren: bij elke foto anders, maar tekenend voor wat ik toen als krachtig zag. Van "camera op auto is wel goed genoeg" naar "saturation is the bomb!" naar "let's get rid of the colors" naar.. hmm ik ben er nog niet over uit hoe m'n huidige stijl heet eigenlijk. Ask me next year, when I've thrown it away again.

En dat de outfits werken, zeker wel:

Unit 487 in actie

 

 

Nog een vergelijking: actie foto's door de jaren heen:

Unity B1 Unity B2

Unity 1 Unity 2

Unity 3 Unity 4

Unity 5 Unity 6

Wat observaties:

  • Actiefotografie in donkere situaties gaat me steeds beter af -- dat merk ik ook doordat de hoeveelheid hits echt enorm is toegenomen. Gemiddeld gesproken is een vuistregel dat 1 op elke 10 foto's "raak" is. De rest gooi je gewoon weg, want is mislukt of meer van hetzelfde. Bij actiefoto's (met weinig licht) is dit eerder 1 op de 15 of nog minder. Ik merk dat ik nu meer bij 1 op de 4 zit. Heel relaxed, scheelt bakken foto's doorzoeken.
  • Dat wil niet zeggen dat ik niet met 955 foto's thuiskwam na Unity 6. Hiervan staan er 219 online (en een paar komen nog) dus dat is (rekent..) inderdaad een hitratio van bijna 1 op 4. Not bad. Betekent nog steeds wel dat je over 15GB aan foto's praat en een snelle bak nodig gaat hebben wil je dit eventjes doorzoeken op een zondagavondje.
  • Maar ik merk ook dat m'n zelfkritiek enorm is toegenomen. De foto's die ik in 2009 had gemaakt zou ik nu grofweg allemaal onder de maat vinden en wegdonderen. Hitratio 1 op 999.
  • Ik kom tegenwoordig veel meer dichterbij: waar ik vroeger overzicht zou willen laten zien, ala "This is the Epic Fight", laat ik nu liever 1 of 2 gezichten zien, vol emotie van de scene. Dat is moeilijker fotograferen, zeker met slecht licht moet je dan weten wat je doet. Maar het levert gewoon krachtigere platen op.. vind ik.
  • Daarop in hakende: van die regel wijk ik net zovaak weer af als me goeddunkt.

 

 

Over de techniek

Oftewel, " Ik ga naar Unity en neem mee:

  • Unity B1: 1 laptop, met een kapot scherm. Leuk weetje: toen de laptop het per ongeluk volledig deed heeft een speler besloten het scherm een rotklap te verkopen teneinde dat het weer niet goed werkte. Wat nog meer? 1 computergestuurd stopcontact, met daarin een lichtslang en een spotje. Tijdens dit event was er een CosmicNet, maar just barely so...
  • Unity B2: .. dat alles, + Het Zwaailicht! En een 2tal DMX LED parren, een DMX controller, een versterker, 2 boxen, rode en witte lichtslangen, wifi router en 2 extra laptops. Totaal: 3 laptops. Dit was de eerste keer dat CosmicNet echt CosmicNet was, incl het digitale SUC banksysteem en de eerste O.S.C.A.R. omroepen.
  • Unity 1: .. dat alles, + nog een extra laptop. En een wifi draadloze bewakingscamera. CosmicNet heeft dit keer een werkend chatsysteem! Did you know dat we tijdens dit event ook O.S.C.A.R. via alle laptops van alle spelers konden laten horen via een sorta-hack van HTML5? Helaas bleek bijna iedereen z'n geluid dicht te hebben en/of waren de boxjes overal veels te zacht, dus dit plan is heel snel afgeblazen, en introduceerde ik "Ork de pratende O.S.C.A.R.". Dat werkte iets vlotter.De terminal
  • Unity 2: .. dat alles, + . De algemene publieke terminal draait, en diverse onderdelen van CosmicNet hebben een grote update gekregen. Tevens kwamen we hier achter dat hoe groter je CosmicNet maakt, hoe meer het irritant is voor spelers als je dingen niet bijwerkt. Als voorbeeld: het BountyNet systeem up to date houden tijdens het evenement was.. pittig, waardoor we ook delen van het plot kwijtraakten. Iets met teveel hooi op een vork doen.
  • Unity 3: .. dat alles, + 2 extra DMX lampen (totaal nu 4) en een UV wash. De publieke terminal slikt nu ook "SUC sticks", USB sticks waarop je geld kan zetten. Bleek een instant-hit, en werd daardoor gretig gebruikt.
  • Unity 4: .. dat alles, + een extra DMX LED wash en bijbehorende berg kabels, en 20 poorts router en een betere wifi router. De vorige trok het verkeer niet. Weird, that.
  • Unity 5: .. dat alles, + een DMX bestuurbare laserscanner, en nog een extra laptop. Totaal nu 4 a 5 laptops die ik zelf meezeul. Ook had ik dit keer extra LED lampen van Gerard, en 2 extra zwaailichten van Simon te leen, die de zaal tot een zware hel konden toveren in geval van "nood".
  • Unity 6: .. dat alles, + een betere pad om de boel te besturen... oh en een camera/intercom dingetje voor onze Donut of Destruction.

Mgoe, wat leer je hier dus van?

  • Je neemt altijd teveel mee.
  • Je vergeet altijd dat ene kabeltje.
  • Dat ene spiffy ding dat je van te voren had bedacht en uitgewerkt? Daar kom je niet aan toe of vergeet je ter plekke.
  • Er kunnen nooit genoeg DMX lampen aan OSCAR hangen. More! More! MOAR!!DMX, meerrr DMX!
  • Unity is een setting die juist door zijn "alles gebeurt in the main hall" kookpoteffect ontzettend veel baat heeft bij goede audiovisuele ondersteuning. Goed gekozen geluidjes en/of filmpjes dragen enorm bij aan de sfeer.
  • OSCAR werkt. Dit had ik niet verwacht, wel gehoopt. Tijdens Unity B2 heb ik met twijfel en een gevoel van "Dit kan ook zoooo lame overkomen" op de knop gedrukt, waardoor OSCAR z'n eerste zinnetje uitsprak. Iets in de orde van: "THIS IS OSCAR. ALERT. ALL MEDICAL PERSONEL PLEASE REPORT. THERE ARE INJURED PERSONEL IN THE CRASHED SHIP". En... wow! We waren nog maar amper tijd in, alles was nog relaxed, chill, even inkomen.. het alarm gaat af, zinnetje wordt uitgesproken en ineens stond iedereen in rep en roer en zowaar georganizeerd klaar om in rap tempo naar het schip te vertrekken! Dat omroepdingetje, die moest maar blijven!
  • Ook zo CosmicNet. Het zou een extraatje zijn van de setting, maar CosmicNet is echter een gigantisch uit de klauwen gegroeide interactieve wiki geworden die absoluut veel, maar dan ook veel meer kan dan waarvoor we 'm gebruiken. Daar is echter de tijd niet voor, dus is het allemaal "half af". Dat is echter volledig IC correct dus laat ik het zo.
  • Het hele "OSCAR" systeem is eigenlijk best handig! Ik heb het nu al op meerdere events naast Unity kunnen gebruiken, waaronder SSMX, Extinction, een Aon special en een paar Myriad episodes. Het is voor mij nu redelijk: plug laptop in, hang lampjes op, en we hebben audiovisuele mayhem-in-een-doosje!
  • Het hele "OSCAR" systeem is iets wat onbetaalbaar is. De hoeveelheid uren die ik er in heb gestoken qua programmeerwerk staat tot geen meter meer in relatie tot wat er uiteindelijk mee gedaan kan worden. Echter: dat is de definitie van "hobby" in a nutshell! It is fun! En het heeft wel iets om te weten dat alles van de (OC) HTML webinterface op m'n android pad tot de zelf herschreven linux kernel driver voor de DMX tot de volledig zelfontwikkelde A/V engine voor Unity hun werk nog zo goed kunnen doen. Alles linkt met elkaar. Dat is fijn :)
  • Zou ik het nog een keer doen, dan nee, nooit.
  • Naja, maybe...

 

Tot zover de terugblik! Iets vergeten? Gooi het in een comment! :)

Nu nog 1 keer knallen in november! Op naar een nieuw universum!

 

Or so we hope.

 


Comments

7.Marco(non-registered)
Het kan zijn dat je alle ouwe meuk weggooit omdat het niet langer voldoet aan je eigen maatstaven, maar is het ook niet gewoon leuk om te zien hoe vaardigheid en talent in de afgelopen jaren is gegroeid? Daarbij is het publiek dat de foto's ziet meestal geen fotograaf die naar pixels kijkt maar een nieuwsgierig persoon die zich graag laat verbazen over de inhoud van de foto. Niet zo streng zijn vent! :-)
6.Gérard(non-registered)
Achja, geloof me, als je opeens je neus in techniek steekt voor een larp (ook fantasie) dan ben je verloren en heb je nooit meer genoeg meuk en/of tijd. Wel gaaf wat je inderdaad opgebouwd hebt met de tijd.

Trouwens, waardige toevoeging die je vergeten bent: OSCAR die de porto heeft leren gebruiken.
5.Annet(non-registered)
Ik zeg +1 en voortaan ook je blogposts via Google+ promooten (met dank aan Sander had ik deze nu wel gevonden)
4.Tineke(non-registered)
1: Je bent episch

2: dat mensen vriendjes met OSCAR willen worden en huilen als ze denken dat hij er niet meer is, zecht genoeg.
3.RobertT(non-registered)
<insert odd kinda love here>
No comments posted.
Loading...
Over Ork

Ork de RooijOrk de Rooij

Ork is een fotograaf uit Utrecht. Hij vond zijn passie in fotografie van mensen, zowel tijdens evenementen of juist in de studio. Ork staat bekend om zijn gedreven aanpak, waarbij hij open staat voor innovatieve ideeën die zowel het model als de fotograaf verder brengen in het maken van de perfecte foto.

Archive
January February March April May June July August September (1) October November December
January February March April (2) May June July August September October November (1) December (1)
January February March (1) April (1) May June (1) July August September October November December (1)
January February (1) March (1) April May June July August September (1) October November December
January February March April May June July August September October November December
January February (1) March (1) April (1) May June July August September October November December
Subscribe
RSS